top of page

ONDERWIJS 2030

Toekomstplan

Onze directeuren lichten toe voor welke uitdagingen het onderwijs van vandaag staat en op welke manier wij daar een antwoord op zullen bieden. 

Onze directeuren lichten toe voor welke uitdagingen het onderwijs van vandaag staat en op welke manier wij daar een antwoord op zullen bieden. 

Zelfsturing

We bouwen aan een cultuur van gedeeld leiderschap waar elke medewerker de kans krijgt initiatief te nemen. Door samen uitdagingen in kaart te brengen, plannen uit te voeren en te reflecteren, stimuleren we autonomie en samenwerking. Zo groeien we uit tot een lerende organisatie waar iedereen bijdraagt aan de toekomst van ons onderwijs.

Gelijke onderwijskansen

Gelijke onderwijskansen betekenen dat elk kind, ongeacht achtergrond, de steun en kansen krijgt om te slagen. Met gerichte begeleiding, hoge verwachtingen en samenwerking met ouders bouwen we aan een rechtvaardige toekomst waar alle leerlingen hun dromen kunnen waarmaken.

Inclusie

Inclusief onderwijs betekent voor ons dat elke leerling, ongeacht achtergrond of behoeften, de kans krijgt om te groeien en zich thuis te voelen. In samenwerking met zorgprofessionals en welzijnsactoren bieden we een leeromgeving waar elk kind zich veilig voelt en maximale leerwinst kan behalen – van het klaslokaal tot praktijkgerichte werkruimtes. Zo bouwen we samen aan een toekomst waarin ieder kind telt.

Diversiteit

Diversiteit is een kracht die ons onderwijs verrijkt en versterkt. Door uiteenlopende achtergronden en ideeën samen te brengen, creëren we een warme leeromgeving vol kansen voor innovatie en groei. Scholen die diversiteit omarmen, bereiden leerlingen voor op een superdiverse samenleving waarin samenwerken en respect de basis vormen.

Watervalsysteem

Elke studierichting is waardevol. Door het watervalsysteem achter ons te laten en te investeren in positieve studiekeuzebegeleiding, versterken we het zelfvertrouwen van leerlingen en helpen we hen een pad te kiezen dat echt bij hun talenten en interesses past.

Onafhankelijke eerstegraadsscholen

We kiezen voluit voor onafhankelijke eerstegraadsscholen: inclusieve, veilige plekken waar elke leerling zich welkom voelt en zijn talenten kan ontdekken. Met kleine klasgroepen en maatgerichte ondersteuning bieden we een tweejarig traject van groei en oriëntatie, zodat elke jongere vol vertrouwen aan zijn schoolcarrière begint.

Onderwijsloopbaanbegeleiding

Een sterke onderwijsloopbaanbegeleiding is cruciaal om jongeren te ondersteunen in het maken van weloverwogen keuzes die aansluiten bij hun talenten, interesses en toekomstplannen. In een steeds complexer wordende samenleving, met een snel veranderende arbeidsmarkt, hebben leerlingen nood aan begeleiding die hen niet alleen informeert, maar ook inspireert om hun potentieel maximaal te benutten. Het helpt hen om kritisch na te denken over wie ze zijn, wat ze willen bereiken en welke stappen daarvoor nodig zijn, zo versterken we niet alleen hun individuele groeikansen, maar bouwen we ook, samen met onze scholengemeenschap, aan een veerkrachtige en inclusieve samenleving waarin iedereen zijn plek kan vinden.

Autoritatief schoolklimaat

Elke dag bouwen we aan een verbindend en autoritatief schoolklimaat: een plek met degelijke verwachtingen, warme ondersteuning en ruimte voor elke leerling om te groeien. Samen creëren we een veilige leeromgeving waar leerlingen niet alleen leren, maar ook bloeien, ongeacht hun studierichting of achtergrond. Dit is de kern van ons onderwijs.

Academisch optimisme

Academisch optimisme is geloven in elk talent en het beste zien in elke leerling. Door vertrouwen, respect en veiligheid centraal te stellen, creëren we gelijke kansen en stimuleren we leraren en schoolleiders om elk succes te vieren en elk obstakel te overwinnen. Zo maken we samen het verschil.

Optimale loopbaanverbreding

We versterken onze teamgeest en creëren nieuwe mogelijkheden om talenten te benutten en loopbanen te verrijken. Door een optimale spreiding van leerlingen verminderen we de werkdruk, verbeteren we de werksfeer en geven we elke medewerker de ruimte om te groeien, altijd met oog voor hun voorkeuren en talenten. That’s the spirit! 

Kwaliteitszorg

Kwaliteit in onderwijs vraagt om bewuste keuzes en gezamenlijke inzet. Met een geïntegreerde aanpak van kwaliteitszorg, verankerd in elke rol, werken we cyclisch en systematisch aan het verbeteren van ons onderwijs. Door reflectie, feedback en data-analyse maken we van kwaliteit geen extra taak maar een gedeelde attitude voor het beste onderwijs voor elke leerling.

Diversiteit

Diversiteit is een kracht die ons onderwijs verrijkt en versterkt. Door uiteenlopende achtergronden en ideeën samen te brengen, creëren we een warme leeromgeving vol kansen voor innovatie en groei. Scholen die diversiteit omarmen, bereiden leerlingen voor op een superdiverse samenleving waarin samenwerken en respect de basis vormen.

Watervalsysteem

Elke studierichting is waardevol. Door het watervalsysteem achter ons te laten en te investeren in positieve studiekeuzebegeleiding, versterken we het zelfvertrouwen van leerlingen en helpen we hen een pad te kiezen dat echt bij hun talenten en interesses past.

Inclusie

Inclusief onderwijs betekent voor ons dat elke leerling, ongeacht achtergrond of behoeften, de kans krijgt om te groeien en zich thuis te voelen. In samenwerking met zorgprofessionals en welzijnsactoren bieden we een leeromgeving waar elk kind zich veilig voelt en maximale leerwinst kan behalen – van het klaslokaal tot praktijkgerichte werkruimtes. Zo bouwen we samen aan een toekomst waarin ieder kind telt.

Gelijke onderwijskansen

Gelijke onderwijskansen betekenen dat elk kind, ongeacht achtergrond, de steun en kansen krijgt om te slagen. Met gerichte begeleiding, hoge verwachtingen en samenwerking met ouders bouwen we aan een rechtvaardige toekomst waar alle leerlingen hun dromen kunnen waarmaken.

Onafhankelijke eerstegraadsscholen

We kiezen voluit voor onafhankelijke eerstegraadsscholen: inclusieve, veilige plekken waar elke leerling zich welkom voelt en zijn talenten kan ontdekken. Met kleine klasgroepen en maatgerichte ondersteuning bieden we een tweejarig traject van groei en oriëntatie, zodat elke jongere vol vertrouwen aan zijn schoolcarrière begint.

Onderwijsloopbaan-begeleiding

Een sterke onderwijsloopbaanbegeleiding is cruciaal om jongeren te ondersteunen in het maken van weloverwogen keuzes die aansluiten bij hun talenten, interesses en toekomstplannen. In een steeds complexer wordende samenleving, met een snel veranderende arbeidsmarkt, hebben leerlingen nood aan begeleiding die hen niet alleen informeert, maar ook inspireert om hun potentieel maximaal te benutten. Het helpt hen om kritisch na te denken over wie ze zijn, wat ze willen bereiken en welke stappen daarvoor nodig zijn, zo versterken we niet alleen hun individuele groeikansen, maar bouwen we ook, samen met onze scholengemeenschap, aan een veerkrachtige en inclusieve samenleving waarin iedereen zijn plek kan vinden.

Autoritatief schoolklimaat

Elke dag bouwen we aan een verbindend en autoritatief schoolklimaat: een plek met degelijke verwachtingen, warme ondersteuning en ruimte voor elke leerling om te groeien. Samen creëren we een veilige leeromgeving waar leerlingen niet alleen leren, maar ook bloeien, ongeacht hun studierichting of achtergrond. Dit is de kern van ons onderwijs.

Academisch optimisme

Academisch optimisme is geloven in elk talent en het beste zien in elke leerling. Door vertrouwen, respect en veiligheid centraal te stellen, creëren we gelijke kansen en stimuleren we leraren en schoolleiders om elk succes te vieren en elk obstakel te overwinnen. Zo maken we samen het verschil.

Academisch optimisme

Academisch optimisme is geloven in elk talent en het beste zien in elke leerling. Door vertrouwen, respect en veiligheid centraal te stellen, creëren we gelijke kansen en stimuleren we leraren en schoolleiders om elk succes te vieren en elk obstakel te overwinnen. Zo maken we samen het verschil.

Zelfsturing

We bouwen aan een cultuur van gedeeld leiderschap waar elke medewerker de kans krijgt initiatief te nemen. Door samen uitdagingen in kaart te brengen, plannen uit te voeren en te reflecteren, stimuleren we autonomie en samenwerking. Zo groeien we uit tot een lerende organisatie waar iedereen bijdraagt aan de toekomst van ons onderwijs.

Optimale loopbaanverbreding

We versterken onze teamgeest en creëren nieuwe mogelijkheden om talenten te benutten en loopbanen te verrijken. Door een optimale spreiding van leerlingen verminderen we de werkdruk, verbeteren we de werksfeer en geven we elke medewerker de ruimte om te groeien, altijd met oog voor hun voorkeuren en talenten. That’s the spirit! 

Kwaliteitszorg

Kwaliteit in onderwijs vraagt om bewuste keuzes en gezamenlijke inzet. Met een geïntegreerde aanpak van kwaliteitszorg, verankerd in elke rol, werken we cyclisch en systematisch aan het verbeteren van ons onderwijs. Door reflectie, feedback en data-analyse maken we van kwaliteit geen extra taak maar een gedeelde attitude voor het beste onderwijs voor elke leerling.

bottom of page